ads

ads

Slider[Style1]

Tajug Syahadat adalah acara rutin bulanan, dengan konsep silaturrahim pikiran berbentuk ngaji bareng, sinau bareng, dialog, diskusi dan apapun yang sifatnya kebersamaan untuk mencari fokus kerangka berfikir, menajamkan hati kemudian mencari formula bersama perihal masalah aktual melalui pendekatan kebudayaan dan humanisme..... (klik di sini)

Artikel

Style3[OneLeft]

Style3[OneRight]

Style5

Oleh:
Dr Abd Rahman Hj Hamzah,
Fakulti Tamadun Islam UTM Skudai


Pertama, Al Ahdaf Al-‘Ilmiah yaitu Seni Khat sebagai cabang dan sumber pengetahuan. Ia sebahagian dari ilmu khazanah dunia Islam yang tetap relevan untuk mengetahui kaedah menulis Al-Quran, pembukuan manuskrip, pelajaran dan lain-lain.

Kedua, Al Ahdaf At-Tarbiyyah yaitu tujuan pendidikan. Seni Khat mampu mendidik anak-anak menjadi penyantun dan sabar, kerana menulis khat memerlukan kesabaran dan kreatif. Disini ada kesabaran bagaimana menyusun huruf huruf, komposisi, menyambung dan lainnya.

Ketiga, Al Ahdaf Al-‘Amaliah yaitu tujuan praktis dimana Seni Khat digunakan untuk segala kepentingan memperkembang syiar dalam menulis buku, menulis Al-Quran, surat dan papan iklan dan lain-lain.

Keempat, Al Ahdaf Al-Fanniah tujuan estetika. Seni Khat sebenarnya sumber keindahan. Para penulis melukis, menghias masjid, rumah dan sebagainya bagi memenuhi tuntutan naluri.

Kelima, Al Ahdaf An-Nafiah iaitu tujuan ekonomi, Seni Khat mampu menjadi sumber pendapatan. Para khattat membuat karya-karya yang boleh dijual di kedai-kedai, tender projek, hadiah pertandingan dan lainnya.

«
Next
Posting Lebih Baru
»
Previous
Posting Lama

Tidak ada komentar:

Silahkan Berkomentar


Top